• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

لزوم ارائه گزارشهای سه ماهه از صنایع در راستای جهش تولید

  • کد خبر : 92954
  • 03 فروردین 1399 - 11:59

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد پاسخ بخش اجرا به شعار سال نباید حرفهای کلی باشد. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به نظر میرسد نام گذاری سال کاملا متناسب با یک اتفاق روی زمین انتخاب شده است. چیزی که رهبر انقلاب در پیام نوروزى صراحتا به آن اشاره کرده اند، بهبود روند تولید در سال ٩٨ و هدفگذاری جهش ٩٩ بر اساس روند آغاز شده در ٩٨ است. این که تصور کنیم تولید در سال ٩٨ اگر چه آهسته به هر حال رو به ترمیم گذاشته چون مثلا اسم سال رونق تولید بوده طبعا خطاست.
افزایش نرخ ارز موثر در سال ٩٧ ، محدودیتهاى لجستیکى روى واردات و تثبیت نسبی نرخ ارز در تابستان و پاییز احتمالا توضیح قانع کننده ترى هستند. از این بابت ترمیم رخ داده بیش از آنکه ناشی از سیاستگذاری فعال برنامه محور بوده باشد ناشی از مزیت طبیعی صنایع کاربر، ارز اور و دارای زنجیره ارزش داخلی است.
در این میان البته منکر اثر مثبت تلاشهای واکنشی سیاستگذار بخصوص در حوزه حفظ جریان کالای واسطه ای نیستم. ولی همین تلاش هم حول یک امر برنامه ریزی شده همساز هدفدار انجام نشده است. نتیجه نهایی این رشد به شدت بخشی شده و نامتناسب بین رده ..

  • یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد پاسخ بخش اجرا به شعار سال نباید حرفهای کلی باشد.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به نظر میرسد نام گذاری سال کاملا متناسب با یک اتفاق روی زمین انتخاب شده است. چیزی که رهبر انقلاب در پیام نوروزى صراحتا به آن اشاره کرده اند، بهبود روند تولید در سال ٩٨ و هدفگذاری جهش ٩٩ بر اساس روند آغاز شده در ٩٨ است. این که تصور کنیم تولید در سال ٩٨ اگر چه آهسته به هر حال رو به ترمیم گذاشته چون مثلا اسم سال رونق تولید بوده طبعا خطاست.

    افزایش نرخ ارز موثر در سال ٩٧ ، محدودیتهاى لجستیکى روى واردات و تثبیت نسبی نرخ ارز در تابستان و پاییز احتمالا توضیح قانع کننده ترى هستند. از این بابت ترمیم رخ داده بیش از آنکه ناشی از سیاستگذاری فعال برنامه محور بوده باشد ناشی از مزیت طبیعی صنایع کاربر، ارز اور و دارای زنجیره ارزش داخلی است.

    در این میان البته منکر اثر مثبت تلاشهای واکنشی سیاستگذار بخصوص در حوزه حفظ جریان کالای واسطه ای نیستم. ولی همین تلاش هم حول یک امر برنامه ریزی شده همساز هدفدار انجام نشده است. نتیجه نهایی این رشد به شدت بخشی شده و نامتناسب بین رده های صنعتى مختلف همان رشد ١.٣ درصد نه ماهه سال ٩٨ است علیرغم همه ناملایمات و شوکهای برونزا.
    حالا اما سیاستگذاری فعال عمیقا معنادار است. رده‌های صنعتى کاندیدای جهش کاملا با اطلاعات سال ٩٨ قابل انتخاب هستند، نیازهای آنها هم مشخص است. چارچوب عمومى اثر اقتصادی تحریمها به ثبات رسیده و روند تخلیه شوک ارزی در نرخ تورم ادامه دارد. دقیقا لحظه سوییچ کردن از وضعیت خودرو و واکنش گرانه به برنامه ریزی همساز متناسب پیشینی است. از این بابت من هدفگذارى کردن را به معناى واقعى یک نیاز مى‌پندارم.
    کاش پاسخ بخش اجرا به این شعار سال حرفهای کلی نباشد. بلکه معرفى صنایع یا بخشهاى مورد هدف و ارائه کمیتهاى هدفگذارى شده سنجش پذیر اعم از مقدار تولید یا صادرات این بخشها باشد. به نحوى که گزارش سه ماهه آن هم اعتماد عمومى به سیاستگذار و هم اعتماد بنفس از دست رفته سیاستگذار را باز گرداند.

    این شعار سال به معناى واقعى کلمه یک "هدفگذارى" است. مى‌توان آن را تا سطح یک برش یک ساله از یک برنامه توسعه کوتاه مدت کمى کرد. یک میان پرده موثر بین برنامه ششم توسعه که متولد نشد و برنامه هفتم توسعه که خواهد آمد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی: "جهش تولید" عامل اصلی ایجاد اقتصاد پایدار و مستقل از نفت است

    مجید شاکری

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=92954

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم