• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

صدور بخشنامه "توجیهی" بعد از پیگیری تسنیم درباره ابهامات ترخیص میلیونها یورو کالا با پته/مسئولان بازرسی پاسخگو باشند

  • کد خبر : 80584
  • 30 بهمن 1398 - 0:05
صدور بخشنامه "توجیهی" بعد از پیگیری تسنیم درباره ابهامات ترخیص میلیونها یورو کالا با پته/مسئولان بازرسی پاسخگو باشند

گمرک ایران بخشنامه‌ای برای جلوگیری از ترخیص بدون ثبت سفارش کالاهای تجاری که اخیراً جنجال‌ساز شده بود صادر کرد. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته موضوع ترخیص بدون ثبت سفارش حدود 200 میلیون یورو انواع کالا (با استفاده از ظرفیت ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون صادرات و واردات) در فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی خبرگزاری تسنیم مطرح شد.
بعد از پیگیری خبرگزاری تسنیم، در ابتدا موضوع توسط رئیس‌کل گمرک ایران تأیید شد و در ادامه شاهد حضور یک تیم از گمرک ایران به‌همراه جمعی از نمایندگان سایر دستگاهها در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) بودیم.
حالا روز گذشته (29 بهمن ماه) مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در حالی بخشنامه‌ای توجیهی درخصوص چگونگی صدور مجوز این نوع واردات صادر کرده که در لابه‌لای این بخشنامه به یک شگرد خاص در آیین‌نامه در تبدیل کالای تجاری به غیرتجاری اشاره شده است (گرچه آیین‌نامه مربوطه مجوز این امر را داده است، اما با توجه به سوء استفاده‌های صورت‌گرفته لازم است دیوان محترم عدالت اداری از نظر مغایرت این آیین‌نامه با قانون امور گمرکی به موضوع ورود و عدم تط..

  • گمرک ایران بخشنامه‌ای برای جلوگیری از ترخیص بدون ثبت سفارش کالاهای تجاری که اخیراً جنجال‌ساز شده بود صادر کرد.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته موضوع ترخیص بدون ثبت سفارش حدود 200 میلیون یورو انواع کالا (با استفاده از ظرفیت ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون صادرات و واردات) در فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی خبرگزاری تسنیم مطرح شد.

    بعد از پیگیری خبرگزاری تسنیم، در ابتدا موضوع توسط رئیس‌کل گمرک ایران تأیید شد و در ادامه شاهد حضور یک تیم از گمرک ایران به‌همراه جمعی از نمایندگان سایر دستگاهها در گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) بودیم.

    حالا روز گذشته (29 بهمن ماه) مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در حالی بخشنامه‌ای توجیهی درخصوص چگونگی صدور مجوز این نوع واردات صادر کرده که در لابه‌لای این بخشنامه به یک شگرد خاص در آیین‌نامه در تبدیل کالای تجاری به غیرتجاری اشاره شده است (گرچه آیین‌نامه مربوطه مجوز این امر را داده است، اما با توجه به سوء استفاده‌های صورت‌گرفته لازم است دیوان محترم عدالت اداری از نظر مغایرت این آیین‌نامه با قانون امور گمرکی به موضوع ورود و عدم تطبیق آن را با قانون مذکور اعلام کند).

    در این بخشنامه که از سوی وکیلی مدیرکل واردات گمرک به‌استناد نامه معاون فنی گمرک صادر شده آمده، خواهشمند است دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای مشمول بندهای قانونی مربوط به ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با ارزیابی و بررسی دقیق ارزش کالا صورت پذیرد.

    مواد اولیه و دستگاههای کامل وارده توسط واحدهای تولیدی و بازرگانی که جنبه تجاری دارد مشمول مفاد این بخشنامه نمی‌گردد. ضمناً کالاهای وارده از محل مصوبات خاص مانند اقلام وارده توسط شرکت‌های هواپیمایی و اقلام مربوط به پروژه‌های راهبردی و… از شمول این بخشنامه خارج و اقدام وفق مصوبات ابلاغی در خصوص آنها بلامانع است.

    گمرکات اجرایی توجه داشته باشند از ظرفیت ماده 60آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی برای تفکیک قبض انبار کالای تجاری و تبدیل این کالا به کالای غیرتجاری و اظهار طی اظهارنامه‌های متعدد جهت استفاده از ظرفیت ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات استفاده نگردد.

    همچنین توجه لازم به این موضوع معمول گردد یک قلم کالا به‌صورت مکرر و پارت شیپمنت، توسط صاحب کالای واحد وارد و از محل ماده 38 آیین‌نامه اجرایی قانون موصوف ترخیص نگردد.
    مسئولیت حسن اجرای مفاد بخشنامه فوق بر عهده کلیه مدیران و معاونین امور گمرکی گمرکات اجرایی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن بر عهده ناظرین محترم حوزه‌های نظارت گمرکات استانهای مربوطه است.

    گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

    به گزارش تسنیم، به‌نظر می‌رسد این بخشنامه توجیهی بیشتر مربوط به نحوه اجرای تشریفات در آینده باشد. نکته مهم این است که با توجه به تأیید موضوع ترخیص 200 میلیون یورو کالا توسط رئیس‌کل گمرک، بازرسی گمرک ایران بایستی در این خصوص پاسخگو باشد. این واحد بازرسی می‌تواند با بررسی پته‌های مربوطه تخلفات احتمالی روی‌داده را احصا کند و گزارش مربوطه را برای جلوگیری از این نوع واردات در معرض بررسی عمومی قرار دهد.

    لزوم شفاف‌سازی بازرسی در خصوص ترخیص کالا بدون ثبت سفارش/توقف صدور پتهْ مدیران فنی گمرک را به فرودگاه کشاندورود گمرک به ماجرای تخلفات واردات قطعات موبایل از فرودگاه امامسکوت گمرک فرودگاه امام درخصوص ابهامات واردات یک شرکت قطعه‌ساز/لزوم شفاف‌سازی از سوی مراجع نظارتی

    انتهای پیام/+

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=80584

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم