• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
5

سردار سلیمانی از احتمال وقوع جنگ می گوید!

  • کد خبر : 23530
  • 16 اردیبهشت 1398 - 10:42
سردار سلیمانی از احتمال وقوع جنگ می گوید!

به گزارش پول بانک به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، سوالی که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در سخنانی به آن این‌گونه پاسخ داده است: «دشمن می‌گوید ما نباید اقدامی انجام بدهیم، چون هر گونه اقدام نظامی در این مقطع ممکن است ما را به یک جنگ […]

  • به گزارش پول بانک به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد ، سوالی که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در سخنانی به آن این‌گونه پاسخ داده است: «دشمن می‌گوید ما نباید اقدامی انجام بدهیم، چون هر گونه اقدام نظامی در این مقطع ممکن است ما را به یک جنگ بی‌پایان بکشاند و همه منافع ما را به‌خطر بیندازد.» فرمانده سپاه قدس همچنین در سخنانی منتشرنشده و جدید گفت که ترامپ گفته «نباید با ایران درگیر شد»؛ آنچه می‌گویم اطلاعات است، نه تحلیل. او البته تنها مقامی نیست که این احتمال را رد می‌کند. چند روز پیش محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در گفت‌وگو با «ایندیپندنت» وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا را بعید دانسته و در عین حال تاکید کرده بود که «می‌تواند حوادثی روی دهد» که به وقوع درگیری دامن بزند.

    در همین راستا ظریف روز گذشته در گفت‌‌وگو با بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره نیز با بیان اینکه برخی کشورها برای کشاندن آمریکا و رئیس‌جمهوری این کشور به یک درگیری فاجعه‌بار دسیسه کرده‌اند، گفت: متاسفانه این کشورها متحمل پیامدهای اقدام خود خواهند شد. او با اشاره به «محمد بن سلمان» سعودی و «محمد بن زاید» اماراتی گفت: متاسفانه دو تن در منطقه ما هستند که با منافع اسرائیل همسو شده‌اند. ظریف همچنین تاکید کرد که به‌طور حتم ایران به‌دنبال درگیری و گسترش دامنه تنش‌ها نیست. وزیر خارجه بهمن‌ماه سال گذشته نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ، با بیان اینکه اسرائیل به‌دنبال جنگ است هشدار داده بود که رفتارهای آمریکا در منطقه، خطر درگیری نظامی را افزایش می‌دهد. در کنار این دو مقام بلندپایه کشور، روز شنبه سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل از اطلاعاتی خبر داد که نشان می‌‌دهد آمریکا دنبال جنگ با ایران نیست. او همچنین از پیام رسمی مقامات عالی آمریکا به مقامات عالی ایران خبر داد که در آن اعلام کرده‌اند تحت هیچ شرایطی برنامه‌ای برای درگیری نظامی با ایران ندارند.

    تلاش آمریکا برای ورود ایران به فاز افراطی
    در همین ارتباط روز گذشته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تلاش آمریکا از تحریم‌های تازه هسته‌ای ایران را وادار کردن ایران به خارج شدن از آژانس و ان‌پی‌تی توصیف کرد تا پرونده ایران در ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار گیرد. او با بیان اینکه ما نباید وارد فاز افراطی شویم، تاکید کرد: ایران باید بدون ورود به فاز افراطی در قالب برجام و اساسنامه آژانس تولیدات صنعت هسته‌ای خود را به سطوح بالاتر از ۲۰ درصد برساند چون ما این تجربه را داریم که با این رویکرد دنیا بسیج شد تا با ما مذاکره کند که نتیجه آن برجام شد. به گزارش «ایسنا» فلاحت‌پیشه ادامه داد: استفاده از سازوکارهای بین‌المللی به آن معناست که از سازوکارهای بدون آمریکا بهره گیریم. چنین ظرفیتی برای ایران وجود دارد که ما سطح خود را به توان چانه‌زنی قبل از برجام برگردانیم. در این راه هم دلیلی ندارد وارد فاز افراطی شویم. جمهوری اسلامی ایران نباید از هیچ معاهده‌ای به‌صورت اعلامی خارج شود چون آمریکا به‌دنبال چنین بهانه‌ای است. ما باید به‌عنوان یکی از راهکارهای پیش‌رو وارد مذاکره با آژانس و اعضای برجام برای تولید سوخت ۲۰ درصد و بالاتر شویم. فلاحت‌پیشه در توضیح ابزار ایران در مقابله با دور جدید تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: ۸ هزار نوع تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا در تاریخ مناسبات آمریکا با دیگر کشورها غیرقابل مقایسه است و آمریکا تنها وارد فاز جنگی نشده است.

    سیاست فشار حداکثری
    دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته رسما از توافق هسته‌ای با ایران به‌صورت یک‌طرفه خارج شد. او همچنین فرمان بازگشت تحریم‌های ایران را که براساس برجام تعلیق شده بود، امضا کرد. در ادامه سیاست «حداکثر فشار بر ایران» از جانب ترامپ و تیم او، کاخ سفید ۱۹ فروردین سال‌جاری در اقدامی خصمانه و مغایر با قوانین بین‌المللی نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رسما در لیست به اصطلاح تروریستی دولت آمریکا قرار داد. ازسوی دیگر دولت آمریکا روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، اعلام کرد با پایان معافیت فعلی هشت خریدار نفت ایران از تحریم‌ها، این معافیت‌ها تمدید نخواهد شد. آمریکا پس از بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران، سال گذشته به هشت کشور چین، هند، ترکیه، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان شش ماه مهلت داده بود تا به‌طور محدود خرید نفت از ایران را ادامه دهند که حالا با پایان این معافیت‌ها تا دوم مه، ۱۲ اردیبهشت، به آنها فرصت داده تا این خرید را به صفر برسانند. در کنار این فشارها دولت ترامپ روز شنبه معافیت‌های مربوط به همکاری‌ هسته‌ای اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران را تمدید کرده اما دو معافیت انتقال آب سنگین مازاد به عمان و مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد را تمدید نکرده است. بر این اساس همکاری در این دو مورد با ایران از این پس مشمول تحریم‌ها خواهد شد.

    توصیه نیویورک‌تایمز به ترامپ
    با تمام اینها روز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در تحلیلی به ترامپ هشدار داد تا از هر گونه درگیری با ایران اجتناب کند. به گزارش «ایسنا» این روزنامه آمریکایی با بررسی سیاست‌های جدید واشنگتن در قبال تهران نوشت که این رویکرد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و دولت آمریکا برای جلوگیری از هر گونه احتمال درگیری باید یک کانال ارتباطی با ایران ایجاد کند.

    این روزنامه در این تحلیل با اشاره به خروج آمریکا از برجام نوشت: پس از آنکه ترامپ سال گذشته از برجام خارج شد، سیاست فشار حداکثری بر ایران را در پیش گرفت. در بخش دیگری از این تحلیل از لغو معافیت خریداران نفت ایران به‌عنوان یکی از آخرین حربه‌های آمریکا برای فشار بر ایران یاد شده است. به گزارش انتخاب این تحلیل می‌افزاید: دولت ترامپ دست به بازی خطرناکی در ایران زده است که خطر محاسبات اشتباه از هر دو طرف را گسترش می‌دهد‎.

    این هشدار در حالی از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز به ترامپ داده می‌شود که پیش از این در تاریخ ۷ اردیبهشت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود که از نظر او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد به قول انتخاباتی خودش که پرهیز از جنگ و لشکرکشی است وفادار بماند، اما «گروه ب» متشکل از بی‌بی (نتانیاهو)، (جان) بولتون، (محمد) بن سلمان و (محمد) بن‌زاید به‌دنبال کشاندن آمریکا به رویارویی با ایرانند. در همین راستا روز شنبه سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی از ناامیدی و احتیاط دونالد ترامپ در پی تحولات هفته اخیر در ونزوئلا گزارش داد دونالد ترامپ به برخی از دوستان و مشاوران نزدیکش گفته است اگر به جای او قدرت در دست «جان بولتون» مشاور امنیت ملی او بود، دولت او در چند نقطه از دنیا وارد درگیری نظامی می‌شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=23530

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم