• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

رشد 16 درصدی شاخص بورس در نخستین ماه زمستان

  • کد خبر : 68356
  • 02 بهمن 1398 - 14:53
رشد 16 درصدی شاخص بورس در نخستین ماه زمستان

شاخص فرابورس ایران(آیفکس) در نخستین ماه زمستان امسال با رشد ۱۶ درصدی به کار خود پایان داد. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نخستین ماه زمستان امسال در حالی به پایان رسید که شاخص فرابورس ایران(آیفکس) با رشد 16 درصدی نسبت به ابتدای ماه در ایستگاه 5301 واحد توقف کرد؛ با این حساب مقایسه آخرین روز معاملاتی دی با اولین روز معاملاتی سال 98 از رشد 135 درصدی این نماگر حکایت دارد. همچنین ارزش بازار فرابورس در پایان ماه گذشته از مرز 5 میلیون و 580 هزار میلیارد ریال عبور کرد و بازدهی 17 درصدی نسبت به ابتدای ماه و 117 درصدی نسبت به ابتدای سال را در تاریخچه آماری بازار سرمایه ثبت کرد.
این گزارش می‌افزاسید: در طول این 21 روز کاری ماه گذشته، میانگین ارزش روزانه کل معاملات 18 هزار و 111 میلیارد ریال بود که از این میزان حدود 11 هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام، حدود 6 هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات اوراق بدهی و 850 میلیارد ریال آن سهم ETFها بوده است.
همچنین میانگین روزانه حجم کل معاملات نیز در این ماه، یک هزار و 929 میلیون ورقه بود که یک هزار و 870 میلیون آن مربوط به..

  • شاخص فرابورس ایران(آیفکس) در نخستین ماه زمستان امسال با رشد ۱۶ درصدی به کار خود پایان داد.

    رشد 16 درصدی شاخص بورس در نخستین ماه زمستان – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نخستین ماه زمستان امسال در حالی به پایان رسید که شاخص فرابورس ایران(آیفکس) با رشد 16 درصدی نسبت به ابتدای ماه در ایستگاه 5301 واحد توقف کرد؛ با این حساب مقایسه آخرین روز معاملاتی دی با اولین روز معاملاتی سال 98 از رشد 135 درصدی این نماگر حکایت دارد. همچنین ارزش بازار فرابورس در پایان ماه گذشته از مرز 5 میلیون و 580 هزار میلیارد ریال عبور کرد و بازدهی 17 درصدی نسبت به ابتدای ماه و 117 درصدی نسبت به ابتدای سال را در تاریخچه آماری بازار سرمایه ثبت کرد.

    این گزارش می‌افزاسید: در طول این 21 روز کاری ماه گذشته، میانگین ارزش روزانه کل معاملات 18 هزار و 111 میلیارد ریال بود که از این میزان حدود 11 هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات سهام، حدود 6 هزار میلیارد ریال مربوط به معاملات اوراق بدهی و 850 میلیارد ریال آن سهم ETFها بوده است.

    همچنین میانگین روزانه حجم کل معاملات نیز در این ماه، یک هزار و 929 میلیون ورقه بود که یک هزار و 870 میلیون آن مربوط به معاملات سهام، شش میلیون آن مربوط به معاملات اوراق بدهی و 52 میلیون ورقه سهمETFها بود.

    بازارهای مختلف زیر ذره‌بین

    در پایان ماراتن دی‌ماه فرابورس، تمام بازارها در تمام شاخصه‌های ارزش، حجم و تعداد معاملات روندی مثبت نسبت به دی‌ماه سال 97 را به ثبت رساندند، با این حال بیشترین رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مربوط به بازار SME بود و در هر سه شاخصه ذکر شده به ترتیب 683، 654 و بیش از 1000 درصد رشد داشت.

    ثبت بیشترین ارزش معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی

    همچنین در ماه گذشته بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس با حدود 140 هزار میلیارد ریال، بیشترین سهم را از کل معاملات به خود اختصاص داد و با فاصله‌ای اندک، بازار دوم فرابورس با 130 هزار میلیارد ریال در رتبه دوم قرار گرفت. بازار پایه فرابورس نیز با حدود 77 میلیارد ریال معامله در جایگاه سوم قرار گرفت.

    افزون بر این بررسی بازارها از لحاظ حجم معاملات به گونه دیگری بوده و بازار پایه با حدود 18 میلیارد ورقه جابجایی در رتبه اول قرار دارد. در رتبه دوم این دسته بندی بازار دوم فرابورس قرار دارد که 16 میلیارد ورقه جابجایی سهام را به‌خود اختصاص داده و در جایگاه سوم، بازار اول با حدود 4 میلیارد ورقه دست‌به‌دست شدن سهام قرار داد.

    اما بررسی بازارها بر اساس تعداد معاملات نشان می‌دهد که در این زمینه بازار دوم از بازار پایه سبقت گرفته است و بر این اساس، بازار دوم با حدود 3 میلیون بار دادوستد در رتبه نخست قرار دارد؛ همچنین بازار پایه با حدود 2 میلیون دفعه معامله در رتبه دوم قرار داشته و رتبه سوم نیز به بازار اول اختصاص یافته است که میزبان 650 هزار دفعه معامله بوده است.

    صنایع پیشرو معاملات

    در معاملات خرد اولین ماه فصل زمستان، صنایع مختلف به میزان متفاوتی در بازار مشارکت داشتند؛ در این بین گروه فلزات اساسی با سهم 10 درصدی از کل معاملات بیشترین نقش را در رشد شاخص داشت. همچنین گروه محصولات شیمیایی در جایگاه دوم قرار گرفت و 8 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص داد. گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و همچنین سرمایه‌گذاری‌ها نیز هرکدام با میزبانی از حدود 7 درصد از ارزش کل معاملات در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

    بازار پایه فرابورس شاخص‌دار می‌شودبزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور در آستانه ورود به فرابورس ایران است

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=68356

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم