• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
3

تهیه گزارش 7600 صفحه‌ای از تجربه سیلاب‌های ابتدای سال 98

  • کد خبر : 93240
  • 04 فروردین 1399 - 10:23

وزیر نیرو از تهیه گزارش ۷ هزار و ۶۰۰ صفحه‌ای از تجربه سیلاب‌های ابتدای سال ۹۸ خبر داد و گفت: سیلاب‌ها در کنار خسارت برای ما منفعت هم داشته‌اند و لازم است از ۵ میلیارد متر مکعب آب شیرینی که ناشی از سیلاب وارد مخازن سدها شد، استفاده کنیم. – اخبار اقتصادی – به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به تعیین کننده بودن فصل تابستان در تامین برق کشور گفت: در تابستان 98 با وجود اینکه سال ماقبل آن سال خشکی بود و حدود 5 هزار مگاوات تولید برق در سدهای برق‌آبی کاهش یافته بود، از تابستان 97 برای به صفر رساندن خاموشی‌ها در تابستان 98 برنامه‌ریزی شد که تحقق این هدف مستلزم وارد مدار شدن چند هزار مگاوات نیروگاه جدید، کاهش اوج بار و عملی کردن تعهدات صادرات انرژی به کشورهای همسایه بر اساس قراردادهای موجود بود که خوشبختانه هر سه مورد انجام شد.
وی افزود: حدود 3 هزار و 800 مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید اعم از تجدیدپذیر و حرارتی در تابستان 98 وارد مدار شد و علاوه بر این 11 برنامه مدیریت مصرف انجام و اوج بار مصرف به‌گونه‌ای مدیریت شد که به همین میزان 3 هزار و 800 مگاوات اوج بار کاه..

  • وزیر نیرو از تهیه گزارش ۷ هزار و ۶۰۰ صفحه‌ای از تجربه سیلاب‌های ابتدای سال ۹۸ خبر داد و گفت: سیلاب‌ها در کنار خسارت برای ما منفعت هم داشته‌اند و لازم است از ۵ میلیارد متر مکعب آب شیرینی که ناشی از سیلاب وارد مخازن سدها شد، استفاده کنیم.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به تعیین کننده بودن فصل تابستان در تامین برق کشور گفت: در تابستان 98 با وجود اینکه سال ماقبل آن سال خشکی بود و حدود 5 هزار مگاوات تولید برق در سدهای برق‌آبی کاهش یافته بود، از تابستان 97 برای به صفر رساندن خاموشی‌ها در تابستان 98 برنامه‌ریزی شد که تحقق این هدف مستلزم وارد مدار شدن چند هزار مگاوات نیروگاه جدید، کاهش اوج بار و عملی کردن تعهدات صادرات انرژی به کشورهای همسایه بر اساس قراردادهای موجود بود که خوشبختانه هر سه مورد انجام شد.

    وی افزود: حدود 3 هزار و 800 مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید اعم از تجدیدپذیر و حرارتی در تابستان 98 وارد مدار شد و علاوه بر این 11 برنامه مدیریت مصرف انجام و اوج بار مصرف به‌گونه‌ای مدیریت شد که به همین میزان 3 هزار و 800 مگاوات اوج بار کاهش یافت که همین میزان به معنای ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید با چندین میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید بود.

    وی در این چارچوب به تحقق سومین رکورد کشور در صادرات برق در تابستان 98 با بیشترین میزان صادرات انرژی بر اساس توافق‌ها با کشورهای همسایه با خاموشی صفر اشاره کرد.

    وی همچنین از فراهم کردن ظرفیت بالایی برای تهاتر بدهی‌های وزارت نیرو طبق قانون بودجه 99 به بخش خصوصی برای کاهش فشار بر این بخش در عرصه تولید خبر داد.

    وزیر نیرو همچنین با اشاره به تجربه منحصربه‌فرد سال آبی 96 و 97 به عنوان خشک‌ترین و سال آبی 97 و 98 به عنوان یکی از پرآب‌ترین سال‌ها در طول 5 دهه گذشته بود و سیلاب‌های سنگین ابتدای سال 98 که 25 استان کشور را درگیر کرد، گفت: بر اساس اطلاعات آماری، بارش‌ها با دوره بازگشت بیش از 200 سال بود. یک سوم بارش کل کشور در طول سال 98 در خلال 16 روز بارید که 119 میلیارد متر مکعب روان‌آب داشتیم.

    وی به تهیه گزارش 7 هزار و 600 صفحه‌ای از تجربه سیلاب‌های ابتدای سال 98 به عنوان برنامه مدون اشاره کرد و با بیان این که 15 دستگاه در کشور مرتبط با سیلاب هستند، اظهار داشت: سیلاب‌ها در کنار خسارت برای ما منفعت هم داشته‌اند و لازم است از 5 میلیارد متر مکعب آب شیرینی که ناشی از سیلاب وارد مخازن سدها شد، استفاده کنیم.

    اردکانیان با اشاره به پر شدن مخازن سدها و آبگیری 40 تالاب کشور با این سیلاب‌ها اضافه کرد: این یکی از نقاط روشن کار ما بود و علاوه بر این در نیمه دوم سال 98 با همکاری فعالان صنعت آب و برق در چارچوب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، 227 پروژه بزرگ اعم از 10 سد بزرگ مخزنی، 6335 هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی، آبرسانی به 859 روستا با جمعیت نیم میلیون نفر، 17پروژه آبرسانی شهری، 110 تصفیه‌خانه آب، 13 تصفیه خانه فاضلاب، 18 نیروگاه حرارتی، 17 نیروگاه تجدیدپذیر و 103 پروژه پست و شبکه‌های انتقال و فوق توزیع در مجموع با 33 هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در 6 ماه به بهره‌برداری رسید.

    وزیر نیرو با برشمردن دستاوردهای غیرسازه‌ای در کنار دستاوردهای سازه‌ای به اهم این دستاوردها اعم از یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی در 31 استان کشور با ساختار دولتی با هدف استفاده بهینه از منابع انسانی، مالی و تجهیزات گفت: در سال 99 شرکت‌های یکپارچه آب و فاضلاب استانی فعالیت خواهند کرد.

    وی درباره اقدام‌های وزارت نیرو برای مقابله با کرونا اظهار داشت: در زمینه رعایت مسایل بهداشتی، آب و برق نقش تعیین کننده دارد. با توجه به احتمالی که برای سیلاب‌های آخر سال و روزهای اول سال جدید می‌دادیم و ظرفیت محدود تصفیه‌خانه‌های آب، تامین آب با کیفیت، اولین دغدغه ما بویژه در شرایط کنونی بود. سعی کردیم همه همکارانی که لازم است سر کار باشند، 20 هزار نفر در حوزه صنعت برق و در بخش آب هم 5 هزار و 500 نفر از همکاران در این روزها سر کار هستند.

    وزیر نیرو همچنین با اشاره به افزایش تا 36 درصدی مصرف آب در شرایط حاضر نسبت به مدت مشابه گذشته، خواستار رعایت مدیریت مصرف در آب شرب برای جلوگیری از اتلاف آب شرب با کیفیت شد.

    اردکانیان همچنین گفت: با همکاری نزدیک با سازمان هواشناسی، شرکت مدیریت منابع آب و مرکز تحقیقات آب، حدود 40 سد در 20 استان کشور از اوایل اسفند مورد پایش قرار گرفته‌اند و هم اینک 20 میلیارد متر مکعب در مخازن سدهای کشور ظرفیت خالی داریم که 6 میلیارد متر مکعب آن مربوط به خوزستان است. ممکن است به‌دلیل سیلاب‌های بهاره خروجی سدهای دز و کرخه تا حدود دو برابر فعلی افزایش یابد و مسئولان و مردم این مناطق باید تدابیر و احتیاط‌های لازم را داشته باشند.

    اردکانیان همچنین درباره روز جهانی آب گفت: امسال شعار روز جهانی آب، "آب و تغییر اقلیم" است. در ایران، تغییر اقلیم به معنای آماده شدن و سازگاری با کم آبی و خشکسالی است و باید مصرف آب در بخش کشاورزی به خوبی مدیریت شود. 15 دستگاه در همکاری نزدیک با هم هستند تا ذخیره موجود را حفظ کنیم.

    وی همچنین گفت: در بهار امسال، 38 پروژه بزرگ با 36 هزار میلیارد تومان در حوزه‌های آب، برق و فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد و برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان 99 هم تلاش می‌شود. نیروگاه‌ها وارد مدار می‌شود و همکاری با کشورهای همسایه هم ادامه می‌یابد.

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=93240

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم