• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
1

آمریکا یا چین؛ کدام پیروز میدان؟! / تنش تجاری آمریکا و چین بر سر شرکت هوآوی شدت گرفت

  • کد خبر : 23677
  • 01 خرداد 1398 - 15:25
آمریکا یا چین؛ کدام پیروز میدان؟! / تنش تجاری آمریکا و چین بر سر شرکت هوآوی شدت گرفت

تنش تجاری آمریکا و چین بر سر شرکت هوآوی شدت گرفته و این جنگ با افزایش چند برابری تعرفه گمرکی کالاهای چینی از سوی آمریکا٬ در این روزهای اخیر٬ به اوج خود رسیده است.

  • تنش تجاری آمریکا و چین بر سر شرکت هوآوی شدت گرفته و این جنگ با افزایش چند برابری تعرفه گمرکی کالاهای چینی از سوی آمریکا٬ در این روزهای اخیر٬ به اوج خود رسیده است.

    به گزارش خبرنگار حوزه اقتصادی و فناوری پول بانک٬ چند ماهی است تنش تجاری آمریکا و چین بر سر شرکت هوآوی بالا گرفته و این جنگ با افزایش چند برابری تعرفه گمرکی کالاهای چینی در آمریکا٬ در این روزهای اخیر به اوج خود رسیده است.

    تنش تجاری بین دولت های آمریکا و چین٬ در گذشته نیز به شکلها و دلایل گوناگون صورت گرفته است؛ اما این اختلافات با گفتگو و صلح حل و فصل شده است؛ ولی چرا این بار قرار نیست این آتش که هر روز شعله ورتر نیز می شود٬ به این سادگی ها و به این زودی ها خاموش شود.

    شاید اگر کمی تامل و تفکر کنیم پاسخ را در می یابیم. در دنیای امروز٬ کشورهایی که در عرصه نظامی و اقتصادی حرف زیادی برای گفتن ندارند و یا توان رقابت با غول های بزرگ اقتصادی و فناوری دنیا را ندارند٬ جنگ تجاری اهمیت چندانی نداشته و یا با انجام آن کار به جایی نمی برند.

    کافی است٬ نگاهی به کشورهای کم تر توسعه و یا در حال توسعه بیاندازیم. این کشورها اقتصادشان در بیشتر مواقع متکی برکشورهای پیشرفته دنیاست. جای دوری نرویم؛ خود ایران ما٬ چقدر توانسته با بهبود زیر ساخت های توسعه ای خود و سرمایه گذاری در عرصه تکنولوژی تلفن همراه٬ بازاری در داخل و یا منطقه خاورمیانه دست و پا کند؟!

    ما متاسفانه هنوزم در عرصه های بین المللی٬ برای گرفتن حق خود٬ نیازمند شرکای تجاری خود؛ همچون چین و روسیه هستیم و این باعث وابستگی و امتیاز دادن به این دسته از کشورها شده است.

    هیچ کشور قدرتمندی در عرصه های نظامی و اقتصادی٬ بدون هیچ چشم داشتی٬ از شرکای زیر دست خود جانبداری و حمایت نمی کند. به عبارتی«امتیاز بدهید تا حمایت شوید» و این قاتون حقیقی جهان کنونی ماست.

    شرکت هوآوی هم جزو آندسته از شرکت های چینی است که منافع زیادی در کشور ما دنبال می کند؛ تا جائیکه بازار ایران را چند سالی است تحت سیطره نفوذ تجاری خود قرار داده است.

    این منفعت طلبی ها و بدست آوردن سود سرشار٬ به مذاق چینی ها خوش آمده است و چه بازاری راحت از بازار ایران؟! وقتی نفت ایران به راحتی در اختیار چین است٬ وقتی بیشترین حجم واردات ما از چین است٬ چرا از ما حمایت نکنند.

    با توجه به تحریم های ایران از سوی مجامع بین الملی و آمریکا و تحت فشار قرار دادن سایر کشورها از سوی آنها٬ فضا را برای تحت فشار قرار دادن کشور چین از سوی کشور آمریکا باز کرده است.

    وقتی در دنیای امروز همه تلاش می کنند٬ سهم بالایی از درآمد و تجارت را در جهان داشته باشند٬ این دور زدن تحریم ها٬ به مذاق بعصی ها خوش نخواهد آمد تا جائیکه بهانه های خوبی دست امریکا و هم پیمانانش خواهند داد. نتیجه اش می شود؛ جنگ تجاری آمریکا و چین!

    در ادامه٬ نگاهی به پاره ای از تنش های تجاری صورت گرفته بین دو کشور آمریکا و چین در ۶ ماه گذشته می اندازیم:

    بازداشت مدیر مالی شرکت هوآوی

    کانادا به درخواست مقام‌های آمریکایی، یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است، دستگیر کرد.

    این شخص که « منگ وانژو » نام دارد از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوِی است که بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی در ونکوور دستگیر شد.

    آمریکا «منگ وانژو» را متهم کرده که ارتباطات شرکت هوآوی با یک شرکت دیگر که در تلاش برای فروش تجهیزات به ایران بوده – با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران- پنهان کرده است.

    با توجه به تابعیت چینی مدیران شرکت هوآوی، بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت با واکنش چین روبرو شد و چین ضمن احضار سفیر آمریکا مراتب «اعتراض شدید» خود را بابت بازداشت مدیر شرکت هوآوی در کانادا به وی ابلاغ کرد.

    پکن از واشنگتن خواست قرار بازداشت “منگ وانژو” را لغو کند. از طرفی دیگر معاون وزیر خارجه چین در دیدار با سفیر آمریکا در این کشور درخواست واشنگتن از کانادا برای بازداشت منگ وانژو را «غیرعقلانی» خواند.

    بازداشت مدیر هوآوی در کانادا حتی به تنش در روابط چین و کانادا نیز منجر شد و پس از دفاع مقامات کانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به منظور اعلام «اعتراض شدید» در مورد بازداشت مدیر ارشد شرکت فناوری دیجیتال «هوآوی»، سفیر کانادا در این کشور را احضار کرد.

    دلیل اصلی دستگیری مدیر هواوی در آمریکا

    هنگامی که رسانه‌های کانادایی گزارش دستگیری منگ وانجو مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی و دختر رن ژنگ ‌فی موسس هواوی را٬ به درخواست مقامات آمریکایی مخابره کردند، گمانه زنی‌ها در مورد ادامه تنش ها بین روابط تجاری آمریکا و چین شدت گرفت

    نشریه آمریکایی «آبزرور» ادعا می ‌کند که اقدام واشنگتن در مورد هوآوی در واقع یک حرکت قابل ‌پیش ‌بینی در راستای مقابله آمریکا با غول‌های تکنولوژی چینی فعال در آمریکاست.

    سند ارسالی  ZTEبه وزارت بازرگانی نشان می‌داد که احتمالا هوآوی محصولات غیر قانونی را تحت یک کد تجاری خاص به ایران ارسال می‌ کرده است.

    گزارش ها نشان می‌ دهد وزارت دادگستری ایالات ‌متحده آمریکا حداقل از سال ۲۰۱۶ و در پی اطلاعاتی که از یکی از اسناد کشف شده در تحقیقات از ZTE بدست آمد، هوآوی را زیر نظر داشته است.

    تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد که احتمالا این شرکت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را برای مدت حداقل دو سال نقض کرده است. به این صورت که شرکت هواوی قطعات مخابراتی را از طرف آمریکایی خریداری می‌کرده و به ایران ارسال می کرده است.

    گزارش آبزرور نشان می ‌دهد که در واقع نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها بهانه‌ای برای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هواوی بوده است و هدف اصلی آمریکا از این کار ردگیری فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چینی در آمریکا بوده است.

    هدف قرار گرفتن شرکت های چینی توسط ایالات متحده٬ در نشریه «آبزرور» به دلایل زیر می باشد:

    1. تلاش برای نفوذ به بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا
    2. هشدارهای نیروهای عالی رتبه اطلاعاتی آمریکا نسبت به استفاده از گوشی‌های هوشمند هواوی در امر جاسوسی مخفیانه برای دولت چین
    3. نقض تحریم های علیه ایران

    توقف همکاری شرکت گوگل با شرکت هوآوی

    به دنبال توقف همکاری شرکت گوگل با شرکت هوآوی، دولت پکن اعلام کرد از طریق قانونی از حق و حقوق شرکت چینی هوآوی دفاع خواهد کرد.

    گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین٬ در واکنش به این اقدام شرکت گوگل گفت: چین با در نظر گرفتن این وضعیت، از شرکت های چینی با روش های قانونی حمایت خواهد کرد.

    شرکت هواوی نیز به دنبال این اقدام شرکت گوگل در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت سهم قابل توجهی در رشد و توسعه سیستم عامل آندروید در سراسر جهان داشته است.

    این بیانیه می افزاید: ما همچنان به ساخت یک سیستم نرم افزاری ایمن و پایدار برای ارائه بهترین تجربه به کاربران در سطح جهان ادامه خواهیم داد.

    بنا به این گزارش٬ شرکت آلفابت که شرکت اصلی گوگل به شمار می ‌رود همکاری خود را با هوآوی تعلیق کرده است‌. بر این اساس گوشیهای هوشمند هوآوی دیگر قادر نیستند نرم‌افزارهای گوگل را آپدیت کنند و نرم‌افزارهای مرتبط با گوگل را از دست خواهند داد‌. از سوی دیگر این امر به معنای قطع ارتباط هوآوی با سیستم‌عامل اندروید نیز محسوب می‌شود‌.

    گفتنی است، این پیشرفت سخت افزاری و نرم افزاری شرکت های چینی سبب شده است که دونالد ترامپ سهم بازار خود را در خطر ببیند و بکوشد از هر راهی حتی با توسل به روش‌های نادرست با پیشرفت روز افزون فناوری شرکت‌های چینی مقابله کند.

    وابستگی شرکت هوآوی به آمریکا٬ که سالی 11 میلیارد دلار قطعه و خدمات از شرکت‌های آمریکایی خریداری می‌ کند، با اعمال تحریم‌ها و حذف هوآوی، مشاغل ده‌ها هزار آمریکایی به شکل مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

    پیدایش شرکت هواوی

    در طول سال ۱۹۸۰ دولت چین یک استراتژی چندگانه برای توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی کشور داشت. در اواخر سال ۱۹۸۰ چندین گروه تحقیقاتی چینی در تلاش برای بدست آوردن توسعه و فناوری از طریق سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی بودند. تا آنجا که سرانجام “رن ژنگفی” معاون و مدیر سابق ارتش آزادیبخش در سال ۱۹۸۷ یک شرکت مخابراتی در شهر “شنژن” چین احداث کرد. او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی برای تضمین انتقال تکنولوژی، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی تأسیس شرکت خود را کلید زد. در زمانی که صد درصد تکنولوژی از راه دورِ چین از طریق واردات انجام می‌شد، “رن ژنگفی” به این موضوع امیدوار بود که بتواند یک شرکت مخابراتی چینی که قابلیت رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد بسازد. هدف این شرکت ایجاد شبکه های راه دور، ارائه خدمات و تجهیزات عملیاتی و مشاوره به شرکت های داخل و خارج از چین و تولید دستگاه های ارتباطی برای بازار مصرف است.

    تحقیق و گزارش: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=23677

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم