• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

فتاح در نشست خبری مشترک با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: از مهم ‌ترین مأموریت‌های کمیته امداد اعطای تسهیلات قرض‌ الحسنه است

  • کد خبر : 22388
  • 28 فروردین 1398 - 13:38
فتاح در نشست خبری مشترک با مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران: از مهم ‌ترین مأموریت‌های کمیته امداد اعطای تسهیلات قرض‌ الحسنه است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: تعامل بانک‌ها با کمیته امداد، جای تقدیر دارد؛ چراکه بانک‌ها صد درصد به تعهدات خود در سال ۹۷ عمل کردند.

  • رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: تعامل بانک‌ها با کمیته امداد، جای تقدیر دارد؛ چراکه بانک‌ها صد درصد به تعهدات خود در سال ۹۷ عمل کردند.

     به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست خبری مشترک دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به آسیب‌دیدگان سیل اخیر، صبح امروز سه شنبه 27 فروردین ماه 98، با جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برگزار شد.

    پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)

    پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، در این نشست خبری گفت: یکی از مهم ‌ترین مأموریت‌های کمیته امداد اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه است. این اقدام هم مأموریتی دینی و قرآنی محسوب می‌شود و هم مزایای قرض‌الحسنه از نظر اقتصادی ثابت شده است.

    وی ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه به ۱۰۰ هزار نفر اعطا کردیم و چون دولت و مجلس این عملکرد را دیدند، در بودجه ۹۸ برای ما سنگ تمام گذاشتند و ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در نظر گرفتند.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، گفت: هدف اصلی ما ایجاد اشتغال پایدار، توانمندسازی نیازمندان، صرفه‌جویی در پرداخت مستمری و کمک به تولید ملی بوده است که رهبر معظم انقلاب هم تأکید بسیاری بر آن دارند.

    فتاح تصریح کرد: از محل وام توسعه اشتغال پایدار روستایی که از محل ۱ و نیم میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی بوده، هنوز حدود ۲ هزار میلیارد تومان طلب داریم که چهار بانک‌ عامل باید آن را پرداخت کنند.

    وی ادامه داد: در سال ۹۸ حدود ۶ هزار میلیارد تومان باید وام اشتغال برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ارائه دهیم. همچنین بخشی از تسهیلات باید به جامعه‌ای ارائه شود که نزدیک به افراد تحت پوشش ما باشند.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با اشاره به هم‌افزایی کمیته امداد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: یکی از روش‌های بسیار خوبی که در سال ۹۷ به آن دست پیدا کردیم و از این آزمون هم سربلند بیرون آمدیم، هم‌افزایی با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود. این هم‌افزایی یکی از مهم‌ترین موفقیت‌های ما بوده است.

    فتاح تأکید کرد: اگر تاکنون آورده‌ای داشته‌ایم، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران هم دو برابر آن به ما کمک کرده است. این بانک حدود ۶۸۰ میلیارد تومان وام به ما پرداخت کرده و این هم‌افزایی هم به نفع کمیته امداد و هم به نفع بانک مهر ایران بوده که رسالت اصلی آن اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه است.

    وی اظهار داشت: رویکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۹۸ این است که به توانمندی مددجویان کمیته امداد کمک بیشتری کنیم و هدفگذاری ما این است که میزان تسهیلات را با تلاش به هزار میلیارد تومان برسانیم. البته قصد داریم با بانک‌های دیگر همانند بانک قرض‌الحسنه رسالت و سایر بانک‌هایی که در این عرصه فعال هستند نیز این هم‌افزایی را انجام دهیم.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، یادآور شد: نکته دیگر این است که در کمیته امداد وامی را که دارای سود و مرسوم در بازار سرمایه و بانکی باشد ممنوع کرده‌ایم و تمام وام‌ها از محل وام‌های دولتی یا امدادی و کاملاً به صورت قرض‌الحسنه است. از صندوق امداد هم حدود هزار و پانصد میلیارد تومان در سال ۹۷ وام پرداخت کردیم و کارمزد آن را در سال جاری به صفر رسانده‌ایم.

    فتاح گفت: برخی از برادران هموطن اهل سنت در بلوچستان، ترکمن‌صحرا و کردستان معذوراتی داشتند و این معذورات هم کاملاً درست بود. لذا به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهم که وام‌های ما در سال ۹۸ از محل صندوق امداد با کارمزد صفر خواهد بود. همان‌گونه که آقای دکتر اکبری هم گفتند متوسط وام‌های قرض‌الحسنه بانک زیر چهار درصد است، اما معتقدیم هرچقدر این کارمزد بیشتر شود به نفع جامعه هدف است.

    وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که معوقات وام‌هایی که از بانک قرض‌الحسنه مهر گرفته‌ایم کمتر از نیم درصد بوده و این خبر بسیار خوبی در سیستم بانکی کشور است و جامعه هدف، که ضعیف‌ترین قشرند، خوش‌حساب‌ترین افراد نزد بانک‌ها هستند. نظام بانکی می‌گوید وام‌هایی که افراد تحت پوشش کمیته امداد برای اشتغال، معیشت و ضرورت دریافت کرده‌اند، در بازپرداخت بسیار خوش‌حساب هستند و معوقات آن‌ها از معوقات بانکی بسیار پایین‌تر است.

    رئیس کمیته امداد تأکید کرد: در مورد موضوع ضمانت هم همکاران بنده تدابیری اندیشیده‌اند و ارتباطاتی با بانک‌ها دارند تا گرفتن وام‌ها برای جامعه هدف از نظر داشتن ضامن بسیار راحت شود. در حال ایجاد صندوق ضمانت ایجاد کنیم تا گرفتن وام را به نحو احسن انجام دهیم.

    فتاح بیان کرد: لازم است از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تشکر کنم که در این شرایط ۲۰ میلیارد تومان وام اهدایی برای کمک به سیل‌زدگان به ما اختصاص دادند و حتماً این مبلغ در استان‌های سیل‌زده همانند گلستان، خوزستان، لرستان و ایلام استفاده خواهیم کرد. تعامل بانک‌ها با کمیته امداد جای تقدیر دارد، چراکه بانک‌ها صد درصد به تعهدات خود در سال ۹۷ عمل کردند.

    وی ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۸ هم با تعامل بسیار خوبی که بین کمیته امداد و سیستم بانکی کشور وجود دارد، موفق شویم که ۶ هزار میلیارد تومان منابع بانکی قرض‌الحسنه اشتغال را از سیستم بانکی کشور جذب کنیم. حتماً تعامل با این بانک توسعه بیشتری را در سال جاری و سال‌های آتی در پی خواهد داشت و از این بابت از مدیرعامل، جناب آقای اکبری، تقدیر می‌کنم.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، تأکید کرد: بنده به عنوان شخصی اجرایی همیشه گفته‌ام وام‌هایی که برخی بانک‌ها با سودهای گاه ۲۵ درصدی ارائه می‌دهند به ضرر نظام بانکی و اقتصاد کشور و تولید و مردم بوده، اما قرض‌الحسنه از هر جهت به نفع نظام، مردم، بانک‌ها و جامعه است. لذا درخواست می‌کنم که این سنت را هرچه بیشتر در کشور احیا کنیم، چراکه به نفع نظام و اقتصاد ملی ماست.

    فتاح، درباره میزان تسهیلات اشتغال‌ زایی که در مدت تصدی ایشان بر کمیته امداد به افراد تحت پوشش پرداخت شده است، اظهار کرد: تسهیلات اشتغال از دو محل پرداخت می‌شود که یکی شامل تبصره ۱۶ قانون است که دو سال قبل ۲ هزار میلیارد تومان بود که در سال قبل کمتر شد و به هزار و چهارصد میلیارد تومان رسید. امسال نیز به ۳ هزار و پانصد میلیارد تومان می‌رسد. به صورت متوسط در طول این چهار سال حدود ۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است.

    وی افزود: محل دوم صندوق امداد است که به صورت متوسط ۵۰۰ میلیارد تومان هم از محل این صندوق پرداخت شده است. بنابراین در چند سال گذشته هر سال در حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت کرده‌ایم. در سال ۱۳۹۵ میزان این تسهیلات برای هر نفر در حدود ۱۵ میلیون تومان بود که در سال ۹۶ و ۹۷ به ۲۰ میلیون تومان رسید و تقاضا کرده‌ایم که در سال ۹۸ به ۵۰ میلیون تومان برسد. این موضوع در شورای اقتصاد تصویب شده است و باید در شورای پول و اعتبار هم تصویب شود. رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور هم با این موضوع موافق هستند.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) اظهار کرد: طبیعی است که وقتی سقف تسهیلات را بالاتر می‌بریم، تعداد وام‌گیرندگان کمتر می‌شود، اما پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۸ از محل تبصره ۱۶ و محل ۱ و نیم میلیارد دلار صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه امداد بتوانیم میزان ۶ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کنیم. این اقدام در کشور و در کمیته امداد رکورد محسوب می‌شود که چنین وام قرض‌الحسنه‌ای صرفاً برای اشتغال پرداخت شود.

    فتاح تأکید کرد: اصلی‌ترین مأموریت ما توانمندسازی‌ است، یعنی بنا داریم که جامعه هدف روی پای خود بایستد و خودش کار کند تا نیازی به ما نداشته باشد. این از هر جهت به نفع نظام و ملت است و اکنون نتایج آن را مشاهده می‌کنیم، چراکه در سالهای ۹۵ و ۹۶ به میزان ۱۵ درصد از جامعه هدف کاسته شد، اما متأسفانه در سال ۹۷ به دلیل تورم و اوضاع آشفته اقتصادی مجبور شدیم ۶۲۰ هزار خانوار را با همکاری دولت و مجلس به جامعه هدف اضافه کنیم.

    رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، در پایان سخنان خود گفت: امسال هم با وضعیتی که سیل پدید آورده و تورمی که وجود دارد، احتمالاً به افراد جامعه هدف بیفزاییم. البته تحت پوشش قرار دادن موقت خواهد بود و اصلی‌ترین مأموریت ما ایجاد اشتغال است. امیدواریم استقلال اقتصادی خانواده‌ها را بیشتر کنیم.

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=22388

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم